28 نوامبر 2022- رژیم مدیترانه ای سبز(MED) به طور قابل توجهی بافت چربی احشایی را کاهش می دهد. چربی احشایی، نوعی چربی در اطراف اندام های داخلی است که بسیار خطرناک تر از چربی جمع شده ی اضافی در دور کمر است که مانند یک تایر دور کمر دیده می شود.

در یک کارآزمایی مداخله ای بالینی، در مقیاس بزرگ به نام DIRECT PLUS، رژیم مدیترانه ای سبز در مقابل رژیم مدیترانه ای معمول و رژیم غذایی سالم مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل بعدی نشان داد که چربی احشایی در گروه رژیم مدیترانه ای سبز تا 14 درصد، در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای معمولی تا 7 درصد و در گروه رژیم غذایی سالم تا 4.5 درصد کاهش یافته است. این مطالعه درBMC Medicine ، منتشر شد.

کاهش چربی احشایی، هدف واقعی کاهش وزن در نظر گرفته می شود زیرا شاخص مهم تری نسبت به وزن یک فرد یا اندازه ی دور کمر او است. چربی احشایی، در طول زمان بین اندام‌ها تجمع می‌ یابد و هورمون‌ها و سموم مرتبط با بیماری قلبی، دیابت، زوال عقل و مرگ زودرس را تولید می ‌کند.

تیم تحقیقاتی آزمایشDIRECT-PLUS ، اولین کسانی بودند که مفهوم رژیم مدیترانه ای سبز را معرفی کردند. این رژیم غذایی نوعی رژیم اصلاح شدهی مدیترانه ای است کهبیشتر از رژیم معمولی مدیترانه ای حاوی پلی فنول های غذایی می باشد و میزان مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در آن بسیار کمتر است. علاوه بر این، در رژیم مدیترانه ای سبز شرکت کنندگان روزانه مقداری گردو (28 گرم)، 3-4 فنجان چای سبز و 100 گرم (مکعب های یخ زده) از شیک سبز گیاه عدسک آبی(duckweed) را مصرف می کردند. گیاه عدسک آبی سرشار از پروتئینهایی با فراهمی زیستی، آهن، B12، ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنول ها است که جایگزینی برای مصرف گوشت است.

این تیم در مطالعات قبلی نشان داده بود که رژیم مدیترانه ایسبز دارای اثرات مفید مختلفی است: از تاثیر بر میکروبیوم تا بیماری های دژنراتیو مرتبط با افزایش سن.

دویست و نود و چهار شرکت کننده در این آزمایش طولانی مدت 18 ماهه شرکت کردند.

پروفسور آیریس شای، رهبر این مطالعه گفت: یک سبک زندگی سالم پایه محکمی برای هر برنامه ی کاهش وزن است. بر اساس این نتایج، کیفیت غذایی که می خوریم به اندازه ی میزان کالری مصرفی اهمیت دارد و هدف امروز ما درک مکانیسم مواد مغذی مختلف بر سرعت تمایز سلول های چربی و تجمع آنها در احشاء است، به عنوان مثال، موارد مثبتی مانند پلی فنل ها و موارد منفی مانند کربوهیدرات های فاقد مواد مغذی و گوشت قرمز فرآوری شده.

دکتر هیلا زلیچا، نویسنده ی اول این مقاله، خاطرنشان کرد که کاهش 14 درصدی چربی احشایی، یک دستاورد چشمگیر از ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی است. کاهش وزن تنها در صورتی یک هدف مهم است که با نتایج چشمگیر در کاهش بافت چربی، همراه باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221128/Green-Mediterranean-diet-causes-significant-reduction-in-visceral-adipose-tissue.aspx